środa, lipca 19, 2006

Thunder(bird) in Paradise

Ostatnio mam wrażenie, że wymyślam na nowo koło, ale pociesza mnie fakt, że sam na to wpadłem, a dopiero później znalazłem to samo w sieci....

Dzisiejszy post będzie małym tutorialem (tak jak obiecywałem) o Thunderbirdzie jak widać na zdjęciu obok i pisze w temacie. Małe objaśnienie co do zdjęcia (znalazłem na www.flickr.com) - Indianie ameryki północnej wierzą, że Stwórca stworzył 4 braci, "gromowych ptaków", i dał im w podarunku ogień i tabakę oraz otwarł przed nimi niebo, aby z góry spoglądali na ziemię. Gdy zeszli na ziemię stworzyli pierwszy klan oraz przekazali wiedzę ludzią, dlatego na totemach "thunderbird" jest na szczycie jako istota wyższa, opiekująca sie ludźmi. Można powiedzieć - w moim wypadku - że thunderbird objawił mi trochę tajemnej wiedzy jak go skonfigurować ];)
A teraz wracając do tematu. Tutorial będzie o tym jak skonfigurować sobie Mozillę Thunderbird tak by działała na Windows i Linux korzystając z jednego profilu. Temat nie jest nowatorski, ale posiada pewne ukryte chochliki. Jak na złość, gdy szukałem rozwiązania na polskiej stronie mozilli przywitano mnie bardzo miłym tekstem: "serwis http://mozillapl.org/ wraz ze wszystkimi podserwisami jest niedostępny z powodu modernizacji infrastruktury". Akurat jak miałem kilka ważnych pytań odnośnie Firefoxa i Thunderbirda.... Znalazłem, więc odpowiedzi na innych stronach m. in. na http://mozillazine.org/
  1. Robimy backup

    Zawsze warto robić kopie zapasowe jak się eksperymentuje. ZAWSZE. Odszukujemy profil Thunderbirda w podfolderze \Dane Aplikacji\Thunderbird\Profiles\ folderu ustawień konta użytkownika. W moim wypadku wyglądało to tak:
    C:\Documents and Settings\dawid\Dane Aplikacji\Thunderbird\Profiles\in425iek.default
    Jeśli nie widzisz folderu "Dane Aplikacji" to pewnie masz włączoną opcję "Nie pokazuj plików ukrytych i systemowych" - opcja ta jest w ustawieniach Windows Explorer "Narzędzia -> Opcje Folderów...". Zdziwiło mnie to, że profil miał rozmiar 1,5 GB !! Jak później doczytałem Thunderbird ma to do siebie, że nie wystarczy usunąć maila z kosza(wtedy są one tylko chowane,a nie kasowane, a przez to się kumulują). Profil przenosiłem za każdym razem jak robiłem formatowanie dysku i w efekcie miałem maile od czasu kiedy przeniosłem się z Outlooka na Thunderbirda, czyli z ponad roku(sic!). Należy użyć polecenia "Plik -> Porządkuj foldery",aby pozbyć się niewidocznych maili. Zrobiłem to i profil cudownie skurczył się do 63 MB ]:) Na tym etapie można zrobić kopię zapasową na kilka sposobów. Spakować folder archiwizerem np. WinRAR, albo użyć programu BackupFox co w sumie wychodzi na to samo, ale jest mniej męczące (i jak dla mnie mniej edukacyjne). Można było na tym etapie spokojnie zrobić kopię zapasową i przenieść profil, ale jak dla mnie to nadal jest on za duży, dlatego stworzyłem sobie nowy mniejszy profil z zachowaniem wszystkich ustawień z starego, a następnie zzipowałem i zachowałem jako wzorzec. Przydatna sprawa jak kiedyś trzeba będzie odzyskiwać zepsuty profil, co jest bardzo męczące i warto mieć taką kopię zapasową.
  2. Ustawienia dla Windows

    Pierwsza ważna sprawa. Aby wszystko działało sprawnie profil musi się znajdować na partycji, do której Windows i Linuks mają prawa odczytu i zapisu, czyli FAT32. Można też zrobić to na partycji ext2 i wgrać na Windows program obsługujący czytanie z Linuksa, ale ja się w takie coś nie bawiłem. Zaczynamy od stworzenia sobie nowego folderu na partycji FAT. W moim wypadku był to folder "Lightnir.thunderbird" na dyku E. Kopiujemy zawartość folderu starego profilu do nowo utworzonego folderu na partcji FAT. Teraz trzeba tylko zmienić parę rzeczy. Po pierwsze wyedytować plik profiles.ini w folderze ustawień thunderbirda:
    C:\Documents and Settings\dawid\Dane Aplikacji\Thunderbird\profiles.ini Jako że nowy profil jest na innej partycji podajemy ścieżkę absolutną do niego: Path=E:\Lightnir.thunderbird oraz ustawiamy opcję IsRelative=0. No to teraz przenieśliśmy tylko ustawienia, ale nie maile. Uruchamiamy ThunderBird i dla każdego konta pocztowego i grupy dyskusyjnej zmieniamy folder zapisu maili. Ustawiamy to w menu pod pozycją "Narzędzia -> Konfiguracja kont... -> Konfiguracja Serwera" i w polu edycji "Katalog lokalny" podajemy ścieżkę do każdego konta pocztowego na nowym profilu. To samo robimy dla pozycji "Lokalne Foldery". To by było tyle jeśli chodzi o Windows.
  3. Ustawienia pod Linux

    Tutaj się nieco bardziej napracujemy. Po pierwsze trzeba zamontować partycję FAT. Pewnie myślisz, że mając odpowiedni wpis w pliku /etc/fstab możesz to pominąć. Też tak myślałem i potem długo szukałem błędu, bo na tutorialach nikt o tym nie wspomniał jako coś oczywistego, a jednak stwarzającego problemy. Trzeba zamontować partycję tak, aby właściciel, grupa i reszta posiadali prawa do odczytu/zapisu. Bez praw do zapisu dla reszty (others) Thunderbird nie chciał mi wyświetlać zawartości skrzynek pocztowych. Mój wpis w pliku /etc/fstab> wygląda tak: /dev/hda6 /mnt/e vfat defaults,uname=000 0 0 Gwarantuje to zamonowanie systemu plików z pełnymi prawami dla wszystkich. [root@developer mnt]# ls -l
    razem 24
    dr-xr-xr-x 1 root root 12288 2006-07-18 01:25 c
    drwxr-xr-x 2 root root 48 2006-05-12 05:13 cd
    dr-x------ 1 root root 4096 2006-06-29 17:49 d
    drwxr-xr-x 2 root root 48 2006-05-12 05:13 dvd
    drwxrwxrwx 14 root root 8192 1970-01-01 01:00 e
    drwxr-xr-x 2 root root 48 2006-05-12 05:13 fl


    Uruchamiamy Thunderbirda i tworzymy nowy profil użytkownika(/usr/share/thunderbird/thunderbird -profilemanager) po czym zamykamy program. Odszukujemy profil thunderbirda w katalogu użytkownika ~/.thunderbird(jeśli nie wiesz jaki to folder zobacz wpis w pliku profiles.ini. W moim przypadku wygląda to tak:
    IsRelative=1
    Path=uhs0cwci.default

    Zakładam, że partycja FAT jest już zamontowana, więc przechodzimy do meritum sprawy. Możemy teraz albo zrobić dowiązania symboliczne do odpowiednich plików, albo je przekopiować. Ja to zrobiłem mieszanym sposobem tzn. skopiowałem pliki: (numerek).s prefs.js key3.db cert8.db, bo w nich są zapisane ustawienia serwerów poczty przychodzącej i wychodzącej(prefs.js) oraz hasła logowania i certyfikaty. Lepiej jest zrobić dowiązanie symboliczne, ale ja mam tylko 2 konta i nie mam zamiaru zakładać więcej, więc w moim wypadku to i tak nic nie zmieni. Dowiązania symboliczne zrobiłem do plików: abook.mab history.mab cookies.txt. Są to pliki książki, adresowej oraz ciasteczek, a jak wiadomo te się często zmieniają, więc dowiązanie symboliczne ma tu jak najbardziej sens. Uruchamiamy ponownie ThunderBird. Po skopiowaniu pliku prefs.js powinny pojawić się teraz ustawienia kont poczty, ale nei działają one jeszcze całkowicie poprawnie. Ustawiamy podobnie jak dla windowsa foldery przechowywania poczty (Opcja "Edycja -> Konfiguracja Kont... -> Konfiguracja Serwera" i podajemy ścieżki do kont pocztowych na zamontowanej partycji FAT)
    Dla przykładu dla konta z tlena mam taki wpis:
    /mnt/e/Lightnir.thunderbird/Mail/poczta.o2.pl Teraz Thunderbird korzysta z tej samej skrzynki, ale rozszerzenia są dla każdej wersji instalowane osobno. Poza tym resztę ustawień związanych z ścieżkami też trzeba pozmieniać (np. ścieżka do odtwarzanego dźwięku przy pobraniu poczty itp., ale nie powodują one błędów w programie i "same" się zmienią, jak zaczniemy zapisywać załączniki, zmieniać dźwięki odtwarzanej poczty np. na "You got Mail" ]:)

Parę dobrych dni nad tym siedziałem szukając odpowiedzi, więc może ten tutorial komuś pomoże.
Może...
]:)

Brak komentarzy: